| [2010-05-14 07:49:42] Dodano TEKST | Scenariusz zajęć
Klasy: IV i VI.
Temat: Moja okolica w Internetowej Izbie Regionalnej.
Cele dydaktyczne i wychowawcze:
Poznawcze: Zapoznanie uczniów z historią swojej okolicy przez eksponaty zgromadzone w Szkolnej Izbie Regionalnej. Pobudzenie procesów kojarzenia obiektów (zabytkowych, kulturowych) ze swoją okolicą. Rozwijanie pasji odkrywczych i podróżniczych. Poszukiwanie swoich hobby. Przedstawienie uczniom sposobów spędzania czasu wolnego. Uświadomienie uczniom potrzeb i możliwości własnych i kolegów (koleżanek). Zapoznanie uczniów z nowoczesnymi środkami i urządzeniami ICT wykorzystywanymi w edukacji.
Emocjonalno-motywacyjne: Stymulowanie ciekawości poznawczej. Wspieranie w procesie poszerzania samowiedzy. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie. Stymulowanie procesu samooceny. Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i podejmowania decyzji. Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata i historii okolicy. Rozumienie potrzeby znajomości historii. Dostrzeganie drugiego człowieka i jego śladów w najbliższej okolicy. Kształtowanie osobowości i cech charakteru w następujących kategoriach: punktualność, odpowiedzialność, systematyczność i rzetelność.
Działaniowe (Psychomotoryczne): Uczenie posługiwania się urządzeniami ICT. Uczenie techniki wizualizacji i prezentacji.
Pytania i dyspozycje do rozgrzewki:
Jak sądzicie, na ile znacie siebie nawzajem?
Co potrafilibyście powiedzieć o swojej okolicy?
Jakie znacie ciekawe historyczne eksponaty w szkolnej izbie regionalnej?
Jakie znacie ciekawe historyczne eksponaty w swoich domach?
Temat i główne pojęcia mini-wykładu:
Temat: Metoda projektu zajęć edukacyjnych.
Główne pojęcia: projekt edukacyjny, narzędzia ICT, wizualizacja, prezentacja, środowisko, czas wolny, kontrakt.
Opis Ćwiczenia:
Ćwiczenie 1.
Tytuł: Projekt
Cel główny: Przygotowanie projektu. Zrozumienie roli i znaczenia pracy zespołowej.
Czas trwania: 4*45 min. – ćwiczenie, 10 min. – omówienie.
Pomoce: Notatnik, długopis, szary papier, pisaki, dyktafon
Aranżacja przestrzeni: ćwiczenia w kręgu.
Przebieg ćwiczenia:
o Siedząc, uczniowie wraz z nauczycielem po zapoznaniu się z głównym celem projektu i ze sposobem pracy metodą projektu, dokonują podziału na grupy projektowe i każda grupa wybiera swoją część projektu.
o Ustalenie czasu wykonania projektu, spodziewanych efektów oraz kryterium oceniania.
o Uczniowie przystępują do zebrania informacji wstępnych na podstawie których wykonają opis projektu i sporządzają kontrakt.
o Przygotowują szczegółowy harmonogram pracy oraz wyznaczają osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania w projekcie.
o Zapoznanie się z ewentualnymi problemami, które można spotkać podczas wykonywania projektu.
Pytania i dyspozycje do omówienia ćwiczenia:
o Czy podobała Ci się metoda wyboru grupy?
o Co Cię zaskoczyło?
o Co sądzisz o metodzie projektu jako metodzie aktywizującej?
Pytania i zagadnienia do podsumowania lekcji
o Czy jesteś zadowolony ze swojej dzisiejszej postawy (pracy)?
o Jak sądzisz czy poradzisz sobie ze swoimi nowymi obowiązkami?
o Jeżeli potrzebujesz pomocy, czy wiesz do kogo możesz o nią się zwrócić?
Treść zadania domowego
o Napisz krótką charakterystykę siebie i innych osób z Twojej grupy projektowej. Spróbuj określić swoje miejsce w grupie.
Ćwiczenie 2.
Tytuł: Projekt
Cel główny: Wykonanie projektu. Zrozumienie roli i znaczenia pracy zespołowej. Uświadomienie uczniom potrzeb i możliwości własnych i kolegów (koleżanek). Zapoznanie uczniów z nowoczesnymi środkami i urządzeniami ICT wykorzystywanymi w edukacji. Umiejętne spędzanie czasu wolnego. Poszukiwanie własnego hobby.
Czas trwania: 12*45 min.
Pomoce: Notatnik, długopis, szary papier, pisaki, dyktafon, dalmierz, lokalizator tras (odbiornik
GPS), krótkofalówka, skaner, projektor multimedialny, tablica interaktywna, aparat fotograficzny, mapy mojego miasta, zestaw komputerowy.
Aranżacja przestrzeni: Ćwiczenia w kręgu.
Przebieg ćwiczenia:
o Uczniowie wykonują swoje zadania (zgodnie z zapisami w kontrakcie) oraz systematycznie spotykają się aby porozmawiać o pracy nad projektem.
o Uczestniczą w konsultacjach organizowanych przez nauczyciela.
o Zbierają i gromadzą informacje potrzebne do rozstrzygnięcia postawionych w projekcie problemów.
o Dokonują selekcji oraz analizy zgromadzonych informacji.
o Wybierają optymalne rozwiązanie.
o Opracowanie sprawozdania (raportu) z projektu zgodnie z określoną strukturą.
o Przygotowanie prezentacji.
o Dokonywanie, przez nauczyciela, systematycznej obserwacji i oceny postępowania uczniów w pracach nad projektem zapewnienie uczniom samodzielności w podejmowaniu działań.
Pytania i dyspozycje do omówienia ćwiczenia:
o Czy podobała Ci się praca w grupie?
o Co sprawiło Ci najwięcej problemów?
o Czego nowego dowiedziałeś się o sobie ?
Pytania i zagadnienia do podsumowania lekcji
o Czy jesteś zadowolony ze swojej postawy (pracy)?
o Czy wiesz dlaczego warto pracować metodą projektu?
Treść zadania domowego
o Zastanów się nad następującymi hasłami: Mój czas wolny. Moje hobby.
Ćwiczenie 3.
Tytuł: Projekt
Cel główny: Prezentacja i ocena projektu. Zrozumienie funkcji oceny szkolnej. Uświadomienie
uczniom odpowiedzialności za całą grupę. Zapoznanie uczniów z nowoczesnymi środkami i
urządzeniami ICT wykorzystywanymi w edukacji.
Czas trwania: 2*45 min.
Pomoce: Notatnik, długopis, szary papier, pisaki, dyktafon, skaner, projektor multimedialny,
tablica interaktywna.
Aranżacja przestrzeni: sala kinowa,
Przebieg ćwiczenia:
o Ocena sprawozdania z projektu.
o Ocena wytworu materialnego (np. mapa zabytków mojej miejscowości, moja szkoła w obiektywie itd.…).
o Ocena prezentacji projektu.
o Ocena prac grupowych.
o Dokonywanie samooceny.
o Dokonywanie oceny społecznej.
o Analizowanie popełnionych błędów w celu projektowania zmian w wykonywaniu następnych
projektów.
Pytania i dyspozycje do omówienia ćwiczenia:
o Czy podobała Ci się praca w grupie?
o Co Ci sprawiło najwięcej przyjemności?
o Czego nowego dowiedziałeś się o sobie, o szkole, o swoim mieście?
Pytania i zagadnienia do podsumowania lekcji
o Czy jesteś zadowolony ze swojej postawy (pracy)?
o Czy chciałbyś jeszcze wziąć udział w jakimkolwiek projekcie? Uzasadnij swoją wypowiedź.
Treść zadania domowego
o Napisz, praca z którym urządzeniem ICT podobała Ci się najbardziej. Odpowiedź uzasadnij.
Załącznik 1. Opis projektu
Temat projektu: Moja okolica w Internetowej Izbie Regionalnej.
Cel projektu: Zaplanowanie, przygotowanie oraz organizacja działań.
Wprowadzenie do projektu: (Uzasadnienie dlaczego grupa wybrała ten projekt. Mamy szkolną izbę regionalną, ukrytą dla świata, w domach znajdują się z pewnością ciekawe przedmioty o historycznym rodowodzie z którymi nie zawsze właściciel chce się pożegnać, ale chętnie je da sfotografować, zeskanować i opowie o nich.)
Warunki projektu: Grupa zorganizuje system rejestracji eksponatów. Zaplanuje wykonanie zdjęć, skanów. Zaprezentuje efekty pracy uczniom swojej szkoły. Zagadnienia do rozważenia:
Dla kogo przeznaczone będzie nasze wirtualne muzeum regionalizmu?
Jaki zabierzemy się do pracy?
Kogo odwiedzimy?
Skąd zdobędziemy informacje na temat eksponatów, które będziemy fotografować, skanować?
W jaki sposób przygotujemy promocję naszych działań?
Jakie przygotujemy materiały reklamowe?
Co zrobić aby nasze działania się udały?
Termin realizacji projektu: cztery miesiące (jeden na zaplanowanie działań, drugi na przygotowanie zdjęć i skanów eksponatów będących w szkole i w okolicy, trzeci i czwarty opracowanie zebranych materiałów w edytorze graficznym, galerii internetowej, stronie internetowej)
Kryteria oceny projektu:
Grupa będzie oceniana za oryginalność pomysłu, planowanie działań, przeprowadzenie promocji, zorganizowanie i przeprowadzenie opracowań zebranych materiałów, udział i zaangażowanie poszczególnych członków grupy w realizację przedsięwzięcia.
|