Szkoła: PSP w Łubnianach
Grupa: Internetowcy regionalni
Opiekun: Norbert Dreier


[2010-05-14 07:49:42]
Dodano TEKST
Scenariusz zajęć Klasy: IV i VI. Temat: Moja okolica w Internetowej Izbie Regionalnej. Cele dydaktyczne i wychowawcze:  Poznawcze: Zapoznanie uczniów z historią swojej okolicy przez eksponaty zgromadzone w Szkolnej Izbie Regionalnej. Pobudzenie procesów kojarzenia obiektów (zabytkowych, kulturowych) ze swoją okolicą. Rozwijanie pasji odkrywczych i podróżniczych. Poszukiwanie swoich hobby. Przedstawienie uczniom sposobów spędzania czasu wolnego. Uświadomienie uczniom potrzeb i możliwości własnych i kolegów (koleżanek). Zapoznanie uczniów z nowoczesnymi środkami i urządzeniami ICT wykorzystywanymi w edukacji.  Emocjonalno-motywacyjne: Stymulowanie ciekawości poznawczej. Wspieranie w procesie poszerzania samowiedzy. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie. Stymulowanie procesu samooceny. Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i podejmowania decyzji. Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata i historii okolicy. Rozumienie potrzeby znajomości historii. Dostrzeganie drugiego człowieka i jego śladów w najbliższej okolicy. Kształtowanie osobowości i cech charakteru w następujących kategoriach: punktualność, odpowiedzialność, systematyczność i rzetelność.  Działaniowe (Psychomotoryczne): Uczenie posługiwania się urządzeniami ICT. Uczenie techniki wizualizacji i prezentacji. Pytania i dyspozycje do rozgrzewki:  Jak sądzicie, na ile znacie siebie nawzajem?  Co potrafilibyście powiedzieć o swojej okolicy?  Jakie znacie ciekawe historyczne eksponaty w szkolnej izbie regionalnej?  Jakie znacie ciekawe historyczne eksponaty w swoich domach? Temat i główne pojęcia mini-wykładu: Temat: Metoda projektu zajęć edukacyjnych. Główne pojęcia: projekt edukacyjny, narzędzia ICT, wizualizacja, prezentacja, środowisko, czas wolny, kontrakt. Opis Ćwiczenia: Ćwiczenie 1.  Tytuł: Projekt  Cel główny: Przygotowanie projektu. Zrozumienie roli i znaczenia pracy zespołowej.  Czas trwania: 4*45 min. – ćwiczenie, 10 min. – omówienie.  Pomoce: Notatnik, długopis, szary papier, pisaki, dyktafon  Aranżacja przestrzeni: ćwiczenia w kręgu.  Przebieg ćwiczenia: o Siedząc, uczniowie wraz z nauczycielem po zapoznaniu się z głównym celem projektu i ze sposobem pracy metodą projektu, dokonują podziału na grupy projektowe i każda grupa wybiera swoją część projektu. o Ustalenie czasu wykonania projektu, spodziewanych efektów oraz kryterium oceniania. o Uczniowie przystępują do zebrania informacji wstępnych na podstawie których wykonają opis projektu i sporządzają kontrakt. o Przygotowują szczegółowy harmonogram pracy oraz wyznaczają osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania w projekcie. o Zapoznanie się z ewentualnymi problemami, które można spotkać podczas wykonywania projektu.  Pytania i dyspozycje do omówienia ćwiczenia: o Czy podobała Ci się metoda wyboru grupy? o Co Cię zaskoczyło? o Co sądzisz o metodzie projektu jako metodzie aktywizującej?  Pytania i zagadnienia do podsumowania lekcji o Czy jesteś zadowolony ze swojej dzisiejszej postawy (pracy)? o Jak sądzisz czy poradzisz sobie ze swoimi nowymi obowiązkami? o Jeżeli potrzebujesz pomocy, czy wiesz do kogo możesz o nią się zwrócić?  Treść zadania domowego o Napisz krótką charakterystykę siebie i innych osób z Twojej grupy projektowej. Spróbuj określić swoje miejsce w grupie. Ćwiczenie 2.  Tytuł: Projekt  Cel główny: Wykonanie projektu. Zrozumienie roli i znaczenia pracy zespołowej. Uświadomienie uczniom potrzeb i możliwości własnych i kolegów (koleżanek). Zapoznanie uczniów z nowoczesnymi środkami i urządzeniami ICT wykorzystywanymi w edukacji. Umiejętne spędzanie czasu wolnego. Poszukiwanie własnego hobby.  Czas trwania: 12*45 min.  Pomoce: Notatnik, długopis, szary papier, pisaki, dyktafon, dalmierz, lokalizator tras (odbiornik GPS), krótkofalówka, skaner, projektor multimedialny, tablica interaktywna, aparat fotograficzny, mapy mojego miasta, zestaw komputerowy.  Aranżacja przestrzeni: Ćwiczenia w kręgu.  Przebieg ćwiczenia: o Uczniowie wykonują swoje zadania (zgodnie z zapisami w kontrakcie) oraz systematycznie spotykają się aby porozmawiać o pracy nad projektem. o Uczestniczą w konsultacjach organizowanych przez nauczyciela. o Zbierają i gromadzą informacje potrzebne do rozstrzygnięcia postawionych w projekcie problemów. o Dokonują selekcji oraz analizy zgromadzonych informacji. o Wybierają optymalne rozwiązanie. o Opracowanie sprawozdania (raportu) z projektu zgodnie z określoną strukturą. o Przygotowanie prezentacji. o Dokonywanie, przez nauczyciela, systematycznej obserwacji i oceny postępowania uczniów w pracach nad projektem zapewnienie uczniom samodzielności w podejmowaniu działań.  Pytania i dyspozycje do omówienia ćwiczenia: o Czy podobała Ci się praca w grupie? o Co sprawiło Ci najwięcej problemów? o Czego nowego dowiedziałeś się o sobie ?  Pytania i zagadnienia do podsumowania lekcji o Czy jesteś zadowolony ze swojej postawy (pracy)? o Czy wiesz dlaczego warto pracować metodą projektu?  Treść zadania domowego o Zastanów się nad następującymi hasłami: Mój czas wolny. Moje hobby. Ćwiczenie 3.  Tytuł: Projekt  Cel główny: Prezentacja i ocena projektu. Zrozumienie funkcji oceny szkolnej. Uświadomienie uczniom odpowiedzialności za całą grupę. Zapoznanie uczniów z nowoczesnymi środkami i urządzeniami ICT wykorzystywanymi w edukacji.  Czas trwania: 2*45 min.  Pomoce: Notatnik, długopis, szary papier, pisaki, dyktafon, skaner, projektor multimedialny, tablica interaktywna.  Aranżacja przestrzeni: sala kinowa,  Przebieg ćwiczenia: o Ocena sprawozdania z projektu. o Ocena wytworu materialnego (np. mapa zabytków mojej miejscowości, moja szkoła w obiektywie itd.…). o Ocena prezentacji projektu. o Ocena prac grupowych. o Dokonywanie samooceny. o Dokonywanie oceny społecznej. o Analizowanie popełnionych błędów w celu projektowania zmian w wykonywaniu następnych projektów.  Pytania i dyspozycje do omówienia ćwiczenia: o Czy podobała Ci się praca w grupie? o Co Ci sprawiło najwięcej przyjemności? o Czego nowego dowiedziałeś się o sobie, o szkole, o swoim mieście?  Pytania i zagadnienia do podsumowania lekcji o Czy jesteś zadowolony ze swojej postawy (pracy)? o Czy chciałbyś jeszcze wziąć udział w jakimkolwiek projekcie? Uzasadnij swoją wypowiedź.  Treść zadania domowego o Napisz, praca z którym urządzeniem ICT podobała Ci się najbardziej. Odpowiedź uzasadnij. Załącznik 1. Opis projektu Temat projektu: Moja okolica w Internetowej Izbie Regionalnej. Cel projektu: Zaplanowanie, przygotowanie oraz organizacja działań. Wprowadzenie do projektu: (Uzasadnienie dlaczego grupa wybrała ten projekt. Mamy szkolną izbę regionalną, ukrytą dla świata, w domach znajdują się z pewnością ciekawe przedmioty o historycznym rodowodzie z którymi nie zawsze właściciel chce się pożegnać, ale chętnie je da sfotografować, zeskanować i opowie o nich.) Warunki projektu: Grupa zorganizuje system rejestracji eksponatów. Zaplanuje wykonanie zdjęć, skanów. Zaprezentuje efekty pracy uczniom swojej szkoły. Zagadnienia do rozważenia:  Dla kogo przeznaczone będzie nasze wirtualne muzeum regionalizmu?  Jaki zabierzemy się do pracy?  Kogo odwiedzimy?  Skąd zdobędziemy informacje na temat eksponatów, które będziemy fotografować, skanować?  W jaki sposób przygotujemy promocję naszych działań?  Jakie przygotujemy materiały reklamowe?  Co zrobić aby nasze działania się udały? Termin realizacji projektu: cztery miesiące (jeden na zaplanowanie działań, drugi na przygotowanie zdjęć i skanów eksponatów będących w szkole i w okolicy, trzeci i czwarty opracowanie zebranych materiałów w edytorze graficznym, galerii internetowej, stronie internetowej) Kryteria oceny projektu: Grupa będzie oceniana za oryginalność pomysłu, planowanie działań, przeprowadzenie promocji, zorganizowanie i przeprowadzenie opracowań zebranych materiałów, udział i zaangażowanie poszczególnych członków grupy w realizację przedsięwzięcia.


[Zobacz]
[2010-01-18 22:14:37]
Dodano ZDJĘCIE
7 wspaniałych


[Zobacz]
[2010-01-18 22:13:44]
Dodano ZDJĘCIE
Witajcie


[Zobacz]
[2010-01-18 22:12:00]
Dodano ZDJĘCIE
Witają Was INTERNETOWCY REGIONALNI


[Zobacz]
[2009-12-22 14:49:42]
Dodano ZDJĘCIE
Pozdrowienia z Łubnian wersja 2


[Zobacz]
[2009-12-22 14:48:57]
Dodano ZDJĘCIE
Pozdrowienia z Łubnian wersja 1

[2009-12-22 14:30:17]
Zmieniono NAZWĘ GRUPY
Internetowcy regionalni

projekt graficzny: 2business
opracowanie interfejsu i optymalizacja kodu: annet